رفتن به محتوا
  • چابهار سکوی پرش توسعه منطقه ای

    ساعت 24 - بدون تردید بندرچابهار و منطقه مکران در شرق ایران از مزیت‌های معطل مانده برای توسعه منطقه‌ای ونیز رشد تجارت خارجی و همچنین درآمدزایی و افزایش امنیت برای ایران است. ایران سالهاست به این منطقه بی تفاوت مانده است و حالا نیز به نظر می‌رسد هند می‌خواهد جبران کم کاری گذشته را جبران کند.

  • روایت بانک مرکزی از یک نشست مهم

    ساعت 24 - در حالی که گلایه‌های بازرگانان و تولید‌کنندگان از سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی در سال جدید شتاب گرفته است و صادرکنندگان بارها و بارها به رفتارها و تصمیم‌های دولت اعتراض کرده‌اند انتظار این بود که رییس بانک مرکزی با صادرکنندگان در اتاق ایران دیدار کند و سخنان غیر‌کنترل‌شده فعالان اقتصادی را بشنود.

  • بانک مرکزی و بخش خصوصی ؛ دور ودورتر

    ساعت 24 - - بانک مرکزی تنها نهادی است که هواداران دخالت‌های حداکثری دولت در دنیا توانسته‌اند ان را از گزند آزادسازی و خصوصی سازی دورنگهدارند. با اینکه در دنیا پیشرفته اقتصادی بار گذاشته شده بردوش بانک مرکزی سبک شده است اما ترس از مهارنشدن شتاب تورم راه رابرای نگهداشتن اختیارات نزد بانک مرکزی بازنگه داشته است.

  • کاش روحانی بگوید شکست خوردم

    ساعت 24 - در دهه ۱۳۴۰ در مسابقات فوتبال در محله‌های تهران رسم بود اگر تیمی به تیم دیگر می‌باخت این باخت را با قید نتیجه مسابقه و نیز قبول رسمی شکست در نوشته‌ای قبول می‌کرد و برخی بازیکنان اسم و رسم‌دارتر نیز برگه شکست را امضا می‌کردند. به این ترتیب تا مسابقه بعدی‌ سند صیانت می‌شد و دو‌طرف آرامش می‌یافتند تا رجزخوانی کم و کمتر شود. بعدها این رسم برچیده شد چون از ابزارها نمی‌شد این را اثبات کرد و شمار بالای مسابقات نیز این رسم را برچید.

  • سپرده های مردم را بدهید تا دولت محبوب شود

    ساعت 24 - سیدابراهیم رییسی که حالا بیشتر از ۳۰ماه از دوران ریاستش بر دولت را سپری کرده همچنان در بند وعده‌های بدون مطالعه کارشناسی در زمان مبارزات انتخاباتی است. این رییس دولت سیزدهم از سویی شهامت ندارد بگوید وعده داده شده ناکارشناسانه بوده و من آن را تعدیل می‌کنم و نه توانایی پوشاندن لباس عمل به وعده‌هایش را دارد. به همین دلیل است که او و تیم اقتصادی‌اش با هر قیمتی کوشش می‌کنند وعده ساخت ۴میلیون مسکن در ۴سال را پیش ببرند.

  • آنچه می‌نویسیم حقیقت است شاید همه حقیقت نباشد

    ساعت 24 - ما در روزنامه جهان‌صنعت بیشترین کوشش را داریم در این دوران شگفت‌انگیز تاریخ ایران‌زمین به‌اندازه‌ای که در۲۰سال انتشار روزنامه آبرو و اعتبار به دست آوردیم برای بهتر شدن روزگار ایرانیان همت‌مان را به کار بگیریم. ما می‌دانیم آنچه از رنج و شادی و دارایی و درآمد در دسترس ایرانیان است و از آنچه باید می‌شد به دستشان برسد بسیار دوریم.

  • عیدی مصیبت‌بار ۲۰ سال پیش حداد‌عادل

    ساعت 24 - غلامعلی حداد‌عادل رییس دوره هفتم مجلس قانونگذاری ایران بود. در مجلس هفتم همانند دوره‌های دیگر طرح‌ها و لایحه‌های قابل اعتنایی به قانون تبدیل شد. یکی از تاریخی‌ترین و البته مخرب‌ترین قانون‌های تصویب شده در مجلس هفتم اصلاح ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه بود که به قانون تثبیت قیمت‌ها معروف شد.

  • آمار فرزندآوری افغان‌ها در ایران محرمانه است

    صابر جباری، رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران آمار زاد و ولد مهاجران افغان در این کشور را محرمانه عنوان کرد و اظهار داشت:

  • ترامپ و بایدن - روحانی و رییسی

    ساعت 24 -در همین شروع نوشته حاضر با صراحت یادآور می‌شوم مقایسه‌هایی که در ادامه می‌آید هرگز به معنای این نیست که دولت دوازدهم در اقتصاد سیاستگذاری کارآمدی داشته است و نگارنده هرگز هوادار دولت دوازدهم در اقتصاد نبوده است. این نوشته با هدف روشنگری درباره دو دوره متفاوت از تاریخ اقتصادی- سیاسی ایران است که جمهوری‌اسلامی آن را سپری کرده و می‌کند.

  • فیلترشکن فروشان باج بگیر و زحمت یک ملت

    «جهان‌صنعت»- استفاده از مزیت‌های اینترنت به مثابه یک کالای عمومی در دنیای امروز همانند استفاده از نان و هوا برای زنده ماندن است. شاید برخی این را اغراق بدانند و مقایسه کالایی به اسم اینترنت با نان و هوا را نادرست بدانند اما این یک واقعیت است که شهروندان امروز جهان و همین‌طور شهروندان ایرانی بدون استفاده از اینترنت در دنیایی بدون هوا زندگی خواهند کرد.

  • بزرگترین دغدغه اروپایی‌ها : اقتصاد یا جنگ با روسیه؟

    ساعت 24 - بر اساس یک نظرسنجی تازه که در تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا صورت گرفته است، بیش از ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که اتحادیه اروپا باید حمایت خود از اوکراین را افزایش داده و در عین حال از ایده آتش‌بس با مسکو پشتیبانی کند.

  • روزهای مبهم صنعت و سرمایه گذاری

    ساعت 24 -دولت مستقر بدون لحظه‌ای وقفه در حال آگراندیسمان فعالیت‌های خود به ویژه در بخش اقتصاد است و رسانه‌های پرشمار هوادارش نیز به صف ایستاده و برای تنور بزرگنمایی هیزم آماده می‌کنند. در مسیر سلبی منتقدان به بی‌انصافی و نیز به ندیدن واقعیت‌ها متهم شده و شمار قابل اعتنایی از اقتصاددانان خسته از این همه رفتارهای شگفت‌انگیز ترجیح می‌دهند این میدان را برای دوره‌ای به دولت و هوادارانش وانهند.

  • ادعای دلار زدایی و قرارداد دلاری

    ساعت 24 - نهاد دولت در ایران از انجام هیچ کاری ترس ندارد. بخشی از سر نترس دولت به این دلیل است که به ریشه‌ها و پیامدهای کارش آگاه نیست. به‌طور مثال بسیار دیده شده که هرگاه راه ورود درآمدهای نفت صادراتی مسدود یا تنگ و تاریک می‌شود، صادرات به مقوله‌ای ارزشمند تبدیل شده و به صادرکنندگان جایزه و رانت داده می‌شود.

  • رخنه بانک مرکزی در اتحاد بخش خصوصی

    نهادهای حکومتی در ایران به ویژه نهاد دولت هرگز باور ندارند باید قدرت را به بخش‌خصوصی تفویض و راه را برای پیشرفت نهادهای خصوصی باز کرد. دولت سیزدهم در این‌باره سخت‌گیر‌تر از دولت‌های پیشین است و تمایل دارد همین میزان اختیارات و نفوذ بخش‌خصوصی را نیز از آن‌ها بگیرد. در این شرایط باید بخش‌خصوصی ایران بتواند یکصدا و متحد و دور از تعارض منافع کوتاه‌مدت، راه را برای پیشرفت خود و کاهش قدرت نهاد دولت باز کند.

  • کشور  نهادهای نظر‌سنجی خصوصی می خواهد

    ساعت 24 -در ژرفای اندیشه شهروندان ایرانی چه می‌گذرد؛ آن‌ها به چه می‌اندیشند‌؟ چه مسائلی برای آن‌ها اهمیت دارد؟ دیدگاه آن‌ها در مورد نهادهای حاکمیتی واقعا چیست؟ شهرونداننسبت‌ به همسایه‌های خود و نیز درباره همکاران خود و همچنین به قوم و خویش خود چه داوری‌ای دارند؟ نهادهای حاکمیتی مثل نهاد رسمی آموزش‌وپرورش‌، نهاد‌های تبلیغاتی کشور‌، نهاد پلیس‌، نهاد روحانیت و دیگر نهادها نزد شهروندان چه جایگاهی دارند؟

  • طبیبیان تحلیل کرد: ارزیابی های داخلی خیال پردازانه درباره آمریکا

    ساعت 24 -به تازگی عناوین مختلفی در نشریات داخلی و شبکه‌های اجتماعی داخلی مطرح می ‌شود که گویا کمونیست ها در امریکا مشغول قدرت گرفتن هستند و تظاهرات دانشجویی در حمایت از فلسطین هم نشان از عروج جنبش‌های کمونیستی است و عن قریب سرنگونی سیستم سرمایه داری در امریکا اتفاق می‌افتد.

  • قدرت دایه مقاومت خویش است

    ساعت 24 - قدرت، خود ماما و دایه مقاومت خویش است. قدرت، خودبرانداز و اسقاطگر خویش است. هیچ مقاومتی مقدم بر قدرت‌ وجود ندارد. هر قدرتی خالق مقاومت خویش است. قدرت، از آغاز الهه مرگ خویش را بر دوش دارد. هیچ «قدرتی» بدون بیش مازاد خویش (همان امری که از انسداد و تصلب و جاودانگی آن ممانعت می‌کند) وجود ندارد.

  • تغییر مسیر چین از «سه‌گانه قدیمی» به «سه‌گانه جدید»

    ساعت 24 - علیرغم آنکه چین حدود 55 درصد زغال‌سنگ دنیا را به تنهایی مصرف می‌کند، در بخش توسعه تجدیدپذیرها هم بسیار پیشرو بوده است. در سال 2023، سهم چین از تولید انرژی برقآبی دنیا بیش از 30 درصد و در بخش انرژی خورشیدی و بادی بیش از 40 درصد دنیا بوده که در هر دو بخش، رتبه اول دنیا را در اختیار دارد. اما این همه ماجرا نیست. چین، فرصت توافقات اقلیمی را قدر دانسته و تلاش کرده توسعه اقتصادی خود را از این طریق تداوم ببخشد. چرخش چین به‌سمت صنایع سبز با فناوری پیشرفته به‌عنوان محرک‌های اصلی رشد اقتصادی در حال افزایش است.

  • 6 سال آینده از نگاه شهروندان در یک نظر سنجی

    ساعت 24 - درایران شوربختانه موسسه‌های نظر سنجی دولتی اندو به همین دلیل اگره از شهروندان نظر سنجی صورت می پذیرد نتایج آن بندرت ودیر هنگام به اطلاع افکار عمومی می‌رسد وبه همین دلیاست که ایرانیان برای اعلامرای در هرجا ونسبت به هرمسالهم شنیده‌هایشان را نقل می‌کنند و دسترسی شان به آمارو اطلاعات اندک است.

پربازدیدترین خبرهای ۷ روز گذشته
پربازدیدترین خبرهای ۳۰ روز گذشته
تازه‌ترین خبرها
پربازدیدترین خبرها در اردیبهشت